نیتروژن مایع

خرید نیتروژن مایع

نیتروژن مایع دارای اهمیت و کاربردهای متعددی می باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی مهم‌ترین کاربردهای نیتروژن مایع و ارائه ی اطلاعاتی درباره خرید این محصول بپردازیم . نیتروژن مایع، ماده ای بی بو، بی رنگ، غیر سمی و غیرقابل اشتعال است. نیتروژن مایع در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید نیتروژن مایع

  شرکت پیشران زمهریر آسمان افتخار این را دارد در راستای تامین نیتروژن مایع مراکز درمانی و صنعتی با ایشان همکاری نماید و چنانچه قصد استعلام قیمت نیتروژن مایع و یا خرید نیتروژن مایع برای مجموعه خود را دارید می توانید با همکاران ما در بخش تامین مایعات به شماره های 79261000-021 و یا 09934962047 – 09105929219 تماس حاصل فرمایید.

قیمت نیتروژن مایع

قیمت نیتروژن مایع

قیمت نیتروژن مایع ‏ با توجه به عواملی همچون شرکت تولیدکننده  و کیفیت محصول تولیدی متفاوت است. شرکت‌های مختلفی در زمینه ی تولید نیتروژن مایع فعالیت می کنند ، همچنین قیمت نیتروژن مایع بر اساس عواملی مانند نوسانات ارزی نیز متغیر می باشد و به همین دلیل نمی توان قیمت واحدی برای ان تعیین کرد. چنانچه قصد خرید و اطلاع از قیمت این محصول را دارید، می توانید با همکاران ما در شرکت پیشران زمهریر اسمان (دپارتمان تامین مایعات) تماس گرفته و اقدام به اخذ قیمت ازت مایع بفرمایید.

نیتروژن مایع چیست؟ اشنایی با نیتروژن مایع(ازت مایع)

نیتروژن مایع یا همان ازت مایع در واقع همان گاز نیتروژن بی بو و بی رنگی است که از تقطیر جزء به جزء هوا بدست می-آید. این محصول جزو مایعات پرکاربرد به شمارمی آید. ازت مایع به عنوان یک گاز مایع در دمای پایین نگهداری می شود.

نیتروژن یکی از گازهای بی اثر است که 78% از هوای اطراف ما را تشکیل میدهد این عنصر در دمای 196- درجه سانتیگراد به مایع تبدیل می شود.   طی چند سال اخیر با پیشرفت علوم مربوط به سلول های بنیادی و سایر کاربردهای پزشکی، استفاده از ازت مایع (LN2) به سرعت گسترش پیدا کرده است. 

اما متاسفانه عدم آگاهی و آشنایی با استفاده از این ماده، تعداد حوادث جدی و جراحات زیادی را به همراه داشته است. این حوادث نه تنها در حین استفاده، بلکه در هنگام حمل و نقل و نگهداری نیز رخ داده است.

دمای نیتروژن مایع در نقطه جوش کمتر از منفی 320 فارنهایت (196- سانتی گراد) می باشد.

در حدود 700 لیتر از نیتروژن در حالت گازی به یک لیتر مایع نیتروژن تبدیل می شود .

کاربردهای نیتروژن مایع

کاربردهای نیتروژن مایع

ازت مایع یکی از پرکاربردترین محصولات  است. این محصول کاربردهای متفاوتی دارد. از کاربردهای این محصول 

می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

صنعت هوایی و هوافضا؛

صنعت نوشیدنی و تولید مواد غذایی؛

صنعت درمان و سلامت؛

صنعت داروسازی؛

صنعت تولیدات فلزی؛

صنایع نفت و گاز؛

صنعت جوشکاری

کاربرد نیتروژن مایع(ازت مایع) در پزشکی

کاربرد نیتروژن مایع در پزشکی

در حوزه پزشکی برای انجام طیف گسترده ای از آزمایش ها، از LN2 یا نیتروژن مایع استفاده می شود که متداول ترین آنها شامل آزمایشگاه های شیمی و فیزیک، فناوری نانو، طراحی تراشه های رایانه ای و تحقیقات تولید و کرایوتوب می باشد.در حال حاضر از نیتروژن مایع در حوزه بهداشت و درمان برای مراقبت های بهداشتی مربوط به پوست، معالجه سرطان پوست و همچنین تحقیقات سلول های بنیادی استفاده فراوانی می شود.

کاربرد نیتروژن مایع (ازت مایع) در صنعت

این ماده در حوزه ی صنعت کاربرد های فراوانی دارد. بطور مثال با توجه افزایش حجم قابل توجه نیتروژن هنگام تبدیل مایع به گاز ، میتوان فشار مورد نیاز برای انتقال سیالات پالایشگاهی را بوسیله آن فراهم کرد . همچنین نیتروژن میتواند محافظ خوبی در برابر ترکیب مواد با اکسیژن باشد ، لذا برای جلوگیری از اکسیداسیون استفاده میشود که به این فرایند Banketing یا پوشش گاز نیتروژن میگویند.

از کاربردهای دیگر ان می توان به استفاده از آن در صنعت پخت و پز، جوشکاری، هوا و فضا و… اشاره کرد. از آنجایی که یکی از کاربردهای این محصول، کمک به سرمایش و خنک کردن غذا است، از آن برای نگهداری مواد غذایی و فراورده های گوشتی استفاده می شود. در حال حاضر از ازت مایع به منظور درمان مشکلات پوستی، سرطان پوست و… استفاده می شود.

از این محصول برای ساخت قطعات الکترونیکی و همچنین به عنوان به ماده ای محافظ در جوشکاری های صنعتی استفاده می شود.

ویژگی های ازت مایع

نیتروژن مایع یا ازت مایع که حالت مایع گاز نیتروژن خالص می باشد یکی از پرکاربردترین مایعات کرایوژنیک (مایعی است با نقطه جوش  ۱96- درجه سانتی گراد و نقطه انجماد ۲10- درجه سانتی گراد) است که همواره به عنوان یک گازمایع باید در درجه حرارت بسیار کم نگهداری شود.

جدول مشخصات فنی 

فرمول شیمیایی

LN2

رنگ

بی رنگ

نقطه جوش

196- سانتی گراد

عدد اتمی

7

نقطه انجماد

210- درجه سانتی گراد

گرید های نیتروژن مایع

گرید های نیتروژن مایع

نیتروژن مایع (liquid nitrogen) با توجه به خلوص آن ، با گرید های مختلفی یافت میشود من جمله :

گرید 3( خلوص99.9) ، گرید 4 ( خلوص 99.99) ، گرید 4.5( خلوص 99.995) و گرید 5 (99.999)

نگهداری نیتروژن مایع

نگهداری نیتروژن مایع

نیتروژن مایع در مخزن های متفاوتی در فروشگاه ها به فروش میرسد. به منظور مشخص کردن مخزن نیتروژن مورد نیازشان باید در ابتدا هدفتان را از خرید محصول مشخص کنید. هدفتان از خرید در انتخاب نوع مخزن و در نتیجه قیمت نیتروژن مایع تاثیرگذار است. انتخاب حجم مخزن مورد نظر با توجه به هدفتان از خرید، تاثیر بالایی روی قیمت گاز نیتروژن مایع دارد. هر اندازه که میزان حجم مخزن نیتروژن مایع بیشتر باشد قیمت محصول نیز بیشتر خواهد بود.

دمای ازت مایع

از انجایی که نیتروژن مایع یک مایع کرایوژنیک محسوب می شود نقطه جوش ان 130- درجه فارنهایت (90- درجه سانتیگراد) می باشد.

خرید نیتروژن مایع در تهران

شرکت پیشران زمهریر اسمان اماده فروش نیتروژن مایع در تهران بوده و چنانچه قصد خرید نیتروژن مایع در تهران را دارید می توانید با همکاران در ارتباط باشید و اقدام به خرید محصول مورد نظر خود کنید.

خرید نیتروژن مایع پزشکی

خرید نیتروژن مایع پزشکی

ازت مایع یا نیتروژن مایع در صنعت پزشکی نیز کاربرد گسترده ای دارد. از نیتروژن مایع می توان برای از بین بردن بافت های سرطانی، از بین بردن زگیل، نگهداری نمونه های پزشکی و…استفاده کرد. شما می توانید برای خرید نیتروژن مایع پزشکی با همکاران ما در واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

کاربرد نیتروژن مایع در پزشکی چیست؟

در حال حاضر از نیتروژن مایع در حوزه بهداشت و درمان برای مراقبت های بهداشتی مربوط به پوست، معالجه سرطان پوست و همچنین تحقیقات سلول های بنیادی استفاده فراوانی می شود.

موارد ایمنی و خطرات نیتروژن مایع

از آنجایی که ازت مایع، در دمای ۱۹۶- درجه سانتیگراد (۳۲۰- درجه فارنهایت) به جوش می آید، می تواند در هنگام کار خطرات بسیاری از جمله سوختگی شدید و به دلیل انجماد فوری، صدمات جدی تری را ایجاد نماید.

ازت مایع علاوه بر ایجاد خطرات فیزیولوژیکی فوق، خطرات جسمی بسیاری را نیز به همراه دارد.

ایمنی کار با نیتروژن مایع

به همین جهت لازم است تا مصرف کنندگان خطرات ناشی از استفاده این ماده را بشناسند و با رعایت نکات ایمنی، ضمن کنترل شرایط، با خیال راحت از این مواد شیمیایی آزمایشگاهی استفاده نمایند، چرا که کوچکترین اشتباه، می تواند به آسیبی جدی و حتی مرگ منجر شود که از خطرات استفاده از نیتروژن مایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرمای شدید

بخار نیتروژن مایع می تواند به سرعت بافت پوست و چشم را منجمد کند و در صورت انجام نشدن اقدامات در مانی به موقع منجر به اسیب جدی به بینایی فرد شود

خطرات تنفسی

یکی از خطرات و موارد هشدار این ماده این است که در زمان تبخیر هیچ رنگ و بویی از خود منتشر نمی کند بنابراین اگر میزان تبخیر به حدی کاهش یابد که میزان اکسیژن از 19/5 درصد کمتر شود  ، می تواند باعث مشکل تنفسی و حتی بیهوشی فرد شود و چنانچه روند فوق ادامه پیدا کند میتواند باعث مرگ فرد اسیب دیده شود.یکی از راه های جلوگیری از چنین مشکلی برقرار کردن تهویه مناسب پیش از استفاده از این ماده می باشد .

اتش سوزی

از انجایی که این ماده پتانسیل ایجاد اتش سوزی و حریق را دارد میبایست حتما ان را از مواد قابل احتراق دور نگه داشت تا پتانسیل اتش سوزی به حداقل ممکن برسد . ذکر این نکته لازم است که بر اثر تبخیر این ماده و واکنش های ان با گاز اکسیژن حتی خطر بروز انفجار نیز وجود دارد . 

فشار 

به منطور جلوگیری از افزایش فشار و انفجار باید این اطمینان را حاصل کرد که این ماده در شرایط مناسبی نگهداری می شود .

خطر فیزیولوژیکی

همانطور که در بالا نیز گفته شد، صدمات ناشی از استفاده نیتروژن مایع شامل خطرات فیزیولوژیکی و جسمی می شود که این خطرات خود به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

  • خطراتی که در اثر تماس مستقیم با ازت مایع باعث آسیب دیدن بافت می شود.
  • خطراتی که می تواند باعث آسپیراسیون شود.

تماس مستقیم

باید توجه داشت که در هنگام استفاده از ازت مایع، این ماده می تواند با نشت تصادفی یا تماس با کرایوژن (خنک کننده) بسیار سرد، خیلی سریع بافت را منجمد کند و آن را از بین ببرد. به همین دلیل باید در هنگام استفاده از ازت مایع از تماس مستقیم با آن جلوگیری نمایید.

آسپیراسیون

با توجه به خصوصیات LN2، از دیگر خطرات ناشی از استفاده این ماده می توان به جابجایی اکسیژن و احتمال آسپیراسیون (اختلالی است که در صورت استنشاق ماده ای خارجی در داخل ریه و نای روی می دهد.) اشاره کرد، چرا که مقدار بسیار کمی از این مایع می تواند به حجم بسیار زیادی از گاز تبدیل شود.

ضمنا عدم تشخیص این گاز به دلیل خاصیت بی بو و بی رنگ، می تواند وضعیت را بسیار دشوار کند.

فردی با پوشش ایمنی مناسب برای کار با نیتروژن مایع

کنترل و پیشگیری

هر شخصی که از ازت مایع و دیگر مایعات کرایوژنیک استفاده می کند، باید ضمن شناخت از ویژگی های هر ماده، از روش های ایمن سازی نیز اطلاعات کافی داشته باشد. این روش ها شامل:

  • شناخت خواص فیزیکی LN2 به عنوان یک مایع، جامد یا یک گاز
  • شناخت مواد سازگار با LN2 (سازگار با دما و فشار)
  • شناخت لوازم آزمایشگاهی ایمنی و حفاظتی مورد نیاز و آشنایی با نحوه استفاده از آنها
  • شناخت تجهیزات مورد استفاده از جمله وسایل ایمنی
  • آموزش اقدامات اضطراری از جمله کمک های اولیه و درمان

البته باید توجه شود که درک درست از این موضوع، می تواند از طریق آموزش مناسب صورت بگیرد.

نکته:

در صورت استفاده از ازت مایع در مراکز و آزمایشگاه ها، لازم است اطمینان حاصل کنید که کلیه کارمندان برگه اطلاعات ایمنی را مطالعه کرده باشند و علاوه بر این بهتر است در زمان استفاده از نیتروژن مایع، روش های استاندارد عملکردی (SOP) را توسعه و دنبال نمایید.

فردی در حال انتقال نیتروژن مایع

نکات لازم جهت استفاده از نیتروژن مایع

بعد از خرید ازت مایع و پیش از استفاده از ان باید نکات لازم برای استفاده از ان را در نظر گرفت که در ادامه به ان میپردازم :

  • قبل از کار با ازت مایع، جواهرات و ساعت های فلزی را از دست و مچ خود جدا کنید. در صورت قرار گرفتن در معرض مایعات کرایوژنیک یا گازهای جوش آور، جواهرات می توانند به پوست منجمد شوند.
  • استفاده از عینک ایمنی به منظور محافظت از چشمان خود در مواقع استفاده از ازت مایع یا نمونه هایی که اخیراً از دمای کرایوژن برداشته شده اند.

همچنین در صورت کار با موارد زیر، حتما باید از محافظ کامل صورت استفاده نمایید.

الف) هنگام ریختن کرایوژن ب) برای نقل و انتقال مواد خطرناک ج) در صورتی که مایع در یک ظرف باز قرار داشته باشد. (که به احتمال زیاد حباب ایجاد می کند.)

  • استفاده از پیش بند کریوژن هنگام کار با نیتروژن مایع
  • سعی کنید با پوشیدن پیراهن های آستین بلند، شلوار بلند (دامن)، روپوش آزمایشگاهی، کفش چرمی مناسب (بدون کفش ورزشی) و دستکش ها، از پوست خود در برابر خطرات احتمالی محافظت کنید.

کار با نیتروژن مایع

ضمنا دستکش های مورد استفاده باید سبک، عایق و انعطاف پذیر باشند تا در صورت ریختن نیتروژن مایع، بتوان آنها را به سرعت تعویض کرد.

  • هنگام پر کردن ظروف آزمایشگاهی دوجداره از ازت مایع، باید مواظب باشید تا بیش از حد مجاز پر نشوند.
  • برای به حداقل رساندن دمای جوش و جلوگیری از پخش ازت مایع، آن را آهسته جابجا و منتقل کنید.

همچنین می توانید برای جابجایی، از جداکننده فاز یا قیف پر کننده مخصوص استفاده کنید. (قسمت بالای قیف باید برای جلوگیری از پاشیدن مایع، تا حدی بسیاری پوشانده شود)

ضمنا اگر مایع قابل ریختن نیست، از یک دستگاه برداشت مایعات کرایوژنیک برای انتقال استفاده کنید (حتماً تمام دستورالعمل های ارائه شده با دستگاه را رعایت کنید)

  • برای ذخیره سازی کرایوژن از لوله های مخصوصی که برای این کار طراحی شده اند استفاده نمایید و هنگام ذوب کردن نیز آنها را در یک ظرف با دیواره سنگین یا پشت یک محافظ ایمنی قرار دهید.
  • برای جابجایی ظروف حاوی کرایوژن، آن را با کمک هر دو دست و با فاصله از صورت و بدن خود حمل نمایید.
  • اطمینان حاصل کنید که Dewars (بطری های دو جداره که برای نگهداری مواد مورد استفاده قرار می گیرند.) به ​​درستی برچسب خورده باشند تا بطور اشتباه، کرایوژن های مختلف را با هم مخلوط نکنید.
  • در صورت کار با ازت مایع یا کریوژن در یک فضای محدود و برای جلوگیری از آسپیراسیون از یک مانیتور اکسیژن در محیط کار استفاده نمایید.

کاتالوگ نیتروژن مایع 

خرید نیتروژن مایع

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت و خرید نیتروژن مایع با متخصصان ما در زمهریر، تماس بگیرید.

4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید